Wednesday, May 20, 2009

MANA MUNGKIN KITA LUPAI PALESTINE?


Jangan dilupa Palestine. Mereka itu saudara kita. Sejarah mengajar kita menjadi lebih dewasa. Sudah sepatutnya kita yang punya kesedaran menyeru sahabat di luar sana yang masih belum punya kesedaran berbuat sesuatu tentang kekejaman dan ketidakadilan ini.

Cukupkah sekadar kita mengucapkan "Kasihannya... anak-anak kecil itu dibunuh..." "Kasihannya.. kakinya putus..." atau "Kasihannya... pemuda-pemuda itu telah syahid..." tanpa berbuat sesuatu untuk membantu mengubah nasib mereka?

Kalaulah kita punya kekuatan ekonomi, salurkanlah bantuan melalui badan-badan NGO yang sudah 'establish' seperti Yayasan Amal Malaysia cawangan Kelantan atau melalui Sekretariat Misi Cakna Palestine di bawah kelolaan kerajaan negeri Kelantan. Ada banyak projek yang perlu dibangunkan di negara mangsa Israel itu. Dari segi bantuan prasarana, teknologi, perumahan, pendidikan, perubatan dan sebagainya amatlah dhaif. Hamas diserang dari setiap sudut dan kita masih leka, mungkin kerana negara yang diserang itu bukan Malaysia. Semoga tiap ringgit dan sen yang kita laburkan itu menjadi laba di dunia yang satu lagi...

Kalaulah kita punya kekuatan untuk bangun di malam hari, itu lebih baik lagi... Mereka amat memerlukan doa yang tidak putus dari kita semua. Persaudaraan kita walaupun berlainan kulit, bangsa dan bahasa adalah berdasarkan aqidah. Persaudaraan aqidahlah yang mengikat kita menjadi satu yang menjadikan perbezaan kulit, bangsa dan bahasa tidak relevan walau di mahkamah mana sekalipun di dunia ini. Bantuan kerohanian ini sangat penting agar mereka sabar dan kuat, teguh pendirian walau apa yang berlaku. Ingatlah bantuan Allah itu sangat dekat... Itulah janji-Nya.

Kita tidak diuji sedahsyat itu kerana Allah tahu kita tidak mampu menangani ujian hebat ini. Syurga Allah tidak mungkin ditawar dengan harga yang murah. Ayuh sahabat, jangan kita menjadi ummat yang lupa.... Ayuh.. kita bantu Palestine...!




Posted by Picasa

No comments: