Thursday, May 7, 2009

PERAK OHH PERAK....!


Sidang Dun Perak yang penuh kontroversi sedang berlangsung.
Malah detik ini bagaikan tidak tertahan lagi mahu disaksikan pemerhati politik dan seluruh rakyat.
Keabsahan kerajaan Barisan Nasional (BN) atau Pakatan Rakyat bakal teruji dalam sidang yang dikendalikan Speaker S.Sivakumar.
Setakat ini suasana di Ipoh terutamanya jalan menuju ke perkarangan bangunan Perak Darul Ridzuan yang menempatkan Dun Perak dikawal rapi hingga tiada siapa yang boleh melintas masuk.
Semuanya angkara surat arahan polis yang melarang sesiapapun berada di dalam lingkungan 500 meter radius.Lebih mendukacitakan, beberapa masjid di Ipoh terutamanya di Manjoi diarahkan dikunci sejak malam tadi.
Ini termasuk Masjid Negeri yang biasanya dibuka untuk musafir singgah sebentar menunaikan solat ataupun berehat.
Sementara dalam perkembangan menjelang sidang Dun, Sivakumar memaklumkan menurut senarai jemputan yang dikemukan kepadanya, hanya 207 orang dibenarkan mengikuti sidang hari pertama yang bermula esok.
Bercakap dalam sidang media di pejabatnya di Ipoh semalam, beliau mempersoalkan 30 tetamu tambahan yang tiba-tiba dibenarkan hadir sebagai "tetamu menteri besar Perak" Datuk Zambry Abd Kadir dan "tetamu khas".
Tambahnya, beliau sendiri tidak mengetahui siapa tetamu yang dimaksudkan itu walaupun sudah meminta keizinan Setiausaha Kerajaan Perak, Dato' Dr Abdul Rahman Hashim melihat senarai itu.
Bagaimanapun, tambahnya, beliau dimaklumkan pula bahawa senarai tambahan itu "telah dibatalkan".
Mengulas mengenai usul yang bakal dibentangkan, Sivakumar berkata, dua usul dikemukakan iaitu melucutkan jawatannya sebagai Speaker dan melantik speaker baru.
Bagaimanapun, beliau menegaskan, usul itu "bukan agenda yang ditentukannya".
Beliau juga berkata, terdapat tiga usul baru dikemukakan, iaitu menukar anggota jawatankuasa kira-kira, jawatankuasa perintah tetap dan jawatankuasa hak dan kebebasan Dun.(hrkh)

Setakat berita ini di'posting', Speaker DUN sedang menghambat keluar MB, 6 Exco dan 3 ADUN Bebas.... Manakala pihak polis pula sudah menahan sebelas orang di luar bangunan SUK Perak...

No comments: