Sunday, May 24, 2009

PERAK OHH PERAK (II) !!!

Pakatan Rakyat kehilangan Perak untuk kesekian kalinya. Mahkamah Rayuan Putrajaya mengesahkan keputusan ini. Dr Zambry Abdul Kadir akan meneruskan pemerintahannya, tidak layak untuk kita sebut pentadbiran kerana mentadbir dan memerintah adalah dua perkataan yang jauh berbeza maknanya.

Suara rakyat telah diketepikan dengan cara terhormat. Perlembagaan, undang-undang dan badan kehakiman yang sepatutnya punya darjat "immune" yang tinggi telah dieksploitasi oleh si bijak pandai lagi licik mempergunakan ruang vakuum yang ada bagi memenuhi segala tuntutan dan kehendak sesetengah pihak.

Media hari ini menyebut, Dato' Ibrahim Ali, membidas PR dengan menuduh kita sebagai hipokrit dalam perjuangan, Dr Zambry Abdul Kadir pula mendakwa rakyat telah jemu dengan sikap pembangkang yang sentiasa ingin mencetuskan huru hara di negeri itu, Mufti Perak Datuk Sri Harussani Zakaria pun turut mencelah dengan mengatakan "kalau menang belah dia tak apa, tapi bila kalah, nak bangkang pula". Ini adalah antara suara pemimpin terdesak yang cuba meraih kepercayaan rakyat, namun hakikat sebenarnya merekalah pembunuh amalan demokrasi di tanahair Malaysia. Mungkin tidak salah kalau kita golongkan mereka sebagai golongan RUWAIBIDHAH seperti yang disebut oleh Rasulullah saw.

Kita sentiasa menghormati keputusan mahkamah, tetapi penghakiman sepatutnya dijalankan secara telus bukan dengan adanya tangan-tangan ghaib yang bertindak sebagai 'puppeteers' seperti yang berlaku sekarang ini. Kita yakin PR akan sahut cabaran Datuk Sri Mohamed Nazeri Aziz untuk membawa kes ini ke Mahkamah Persekutuan.

Entah kenapa Barisan Nasional sangat takut untuk menyerahkan kuasa pilihan ke tangan rakyat Perak. Namun dari analisa politik yang kita lakukan jelas menunjukkan kegerunan mereka setelah tewas teruk di Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau. Walaupun mereka sering berhujjah dengan mengatakan keputusan PRK sedikitpun tidak akan mengubah landskap politik hari ini yang memihak kepada mereka, namun sedar atau tidak, rakyat marhaen keseluruhannya sedang mengkritik dalam diam dan mempersoal kredibiliti mereka sebagai parti yang memerintah...

Hari ini dua PRK sedang menunggu, Penanti dan Manik Urai. Di Manik Urai, Barisan Nasional sangat mengharapkan kemenangan kerusi ini, yang mereka dakwa, bukan lubuk PAS kerana mereka pernah memenanginya sebelum ini, kita menghormati harapan mereka.... Ya lah, sekurang-kurangnya harapan itu boleh menjadi satu mimpi, sebagai penghalau badi awan hitam yang sedang menyelubungi salah satu parti komponennya.

Apapun yang berlaku, jangan lupa bahawa ini adalah susunan dari Allah subhana wataala. Yang baik itu adalah dari-Nya, keputusan itu walaupun pahit untuk kita telan, namun ada hikmat di sebaliknya yang tidak kita nampak ketika ini... dan janganlah kita menyangka bahawa kemenangan di dunia itu adalah kebenaran kerana sudah menjadi sunnatulLah, baik yang menang atau kalah setiap satunya adalah ujian.. Kemenangan hakiki itu milik Allah. Semoga kita menjadi ummat yang sentiasa berbaik sangka dengan Allah swt dan meneruskan perjuangan demi mencapai cita-cita Daulah Islamiyah.. Takbir!!!!

2 comments:

Anonymous said...

Sebab tu kita kena banyak membaca hal politik, kaji sejarah politik baru boleh cerita, betul tak YB?

Anonymous said...

Eh, ini tulisan pompuan atau tulisan YB hah??